onsdag 18. februar 2009

Intervju med Ylvis

Nå har Lena og jeg mimret om ting som har skjedd etter at vi begynte på media, mens vi har fulgt med på Lost. En av de beste tingene må jo være da vi intervjuet Ylvis-brødrene. Vi intervjuet de da de var her i oktober på turné med Ylvis 3.
Vi hadde ikke så mange spørsmål, men jeg legger det ut uansett, slik at de som vil kan lese det. Enjoy :D



Bård er mest populær blant damene, mens Vegard røper at han går uten boxer. NU fikk et eksklusivt møte med brødrene Ylvisåker da de besøkte Stokmarknes.

Publikum var fornøyd med forestillinga og ga rikelig med applaus da brødrene hadde gjort sitt siste nummer. I det showet er ferdig blir vi fulgt bak scenen. Der møter vi to hyggelige unge menn som tydelig er slitne etter en lang reise og en vellykket fremvisning av forestillingen.
Brødrene Vegard og Bård Ylvisåker, bedre kjent som Ylvis, har på tross av sin unge alder fått en unik plass i den norske underholdningsbransjen. De startet karrieren i 2000 og siden da har det bare gått oppover for de unge herrene.

For å bryte isen begynner vi med å spørre dem om hvordan dagen deres har vært.
- Den lange eller den korte versjonen? ler Vegard.
- Vi har hatt en bra dag. Hadde to forestillinger på Andøya igår og vi kjørte der i fra i dag tidlig. På tur hit stoppet vi i Blåbyen der vi handlet litt på en musikkbutikk og spiste på cafè. Så kjørte vi hit til Stokmarknes, og ellers har vi bare slappet av på hotellrommet og sett på ”Friends”, forteller Bård.

- Når oppdaget dere at dere er multikunstnere?
- Vi oppdaget det vel på videregående. Ja, på skoleteateret. Det begynte med at Vegard var med på det. Han var flink så da tenkte jeg at jeg kunne gjøre det enda bedre, derfor begynte jeg selv, sier Bård.
- Men det er ikke sånn at vi går rundt og ser på oss selv som multikunstnere, det blir litt cocky, sier Vegard.

Bergens brødrene har holdt på profesjonelt siden 2000 etter at Bård ble oppdaget da han spilte skoleteater ved Fana gymnas i Bergen. De første erfaringene med tv var da de fikk faste innslag i Trond - Viggo Torgersens ”TVT”.

- Hvor lenge tror dere at dere kommer til å holde på med dette?
- Dette er et fantastisk yrke. Det går an å gjøre sykt mye. Men det er slitsom mens vi er på turné. Vi vil helst jobbe innenfor showbiz så lenge vi kan, for det er uten tvil det vi liker best, sier Bård

- Hva ville dere i så fall jobbet som, dersom dere ikke hadde gjort det dere gjør i dag?
- Det vet jeg faktisk ikke, sier Bård og understreker at han hvert fall ikke vil jobbe på et kontor.
- Vi var forresten på rakettskytefeltet på Andøya i går. Det virket som et ganske kult yrke. Både jeg og Bård er ganske nerdete da, sier Vegard og ler.

- Hva er favorittmerket når det gjelder boxershortser?
Begge trekker på smilebåndet, men blir raskt alvorlige igjen.
- Bra spørsmål, sier Vegard.

- Eller går det i tanga der nede i Bergen?
Vegard og Bård bryter ut i latter.
- Jeg går faktisk uten boxer. Bare se her, sier Vegard.
Han bretter ned buksa litt, før han sier neida, og smiler lurt.
- Men det er jo sånn at når man er på turné, så pakker man ofte med seg for lite klær.
Vegard setter seg godt tilbake i stolen og begynner å fortelle historien om boxeren han har på seg nå.
- Vi var i Trondheim og hadde akkurat hatt ei forestilling, da jeg fant ut at jeg ikke hadde flere boxere med meg. Jeg løp som faen bort på et kjøpesenter og inn på den første klesbutikken jeg så. Da sa jeg til ekspeditøren; ”Gi meg en boxer!” Han kom da med denne. Se hvor stygg den er! Skulle ikke vært mulig, men jeg måtte jo bare ta den, siden jeg hadde det så travelt. Han viser frem en rosa/orange boxer med røde prikker som er utrolig stygg. Når Vegard har sagt sitt, fortsetter Bård med hans erfaringer.
- For at boxerne skal være behagelig å ha på, må det liksom være en sånn pose til penisen, og mikrofiber.
- Flammer er jo veldig kult da, tilføyer Vegard.

Familie og barn

Begge brødrene har barn. Vegard har ei datter på 16 mnd, mens Bård har to døtre på fire og syv år.

- Ser dere noe av deres eget talent i barna deres?
- Litt vanskelig spørsmål. Jeg lar barna mine gjøre det de har lyst til. Har prøvd å introdusere dem litt for musikk, og det syns de er gøy. Aller helst skulle jeg sett at de begynte med en form for idrett. For om de hadde brent like mye for idrett som vi gjør for dette yrket, hadde de jo blitt i kjempeform og holdt seg friske, sier Bård.

- Apropos sport, har dere drevet med noen form for idrett?
- Nei, har vært lite med det. Jeg har drevet litt med stuping, og Bård har spilt litt basket, sier Vegard.

Norgesturné

”Ylvis III” hadde premierer i januar 2007, og norgesturneen ble lagt til 2008. I hele høst har brødrene reist rundt om i landet og fremført det morsomme showet. Det tilsvarer mange reisedøgn for de to unge småbarnsfedrene.

- Hvordan er det å være borte fra familien så mye?
- Helt konge, spøker Bård.
- Nei, det er litt dritt da, sier Vegard
- Jo da, men vi slipper jo unna alt drittarbeidet. Men når jeg først er hjemme, er jeg pappa på heltid. Da er jeg der for dem hele tiden, og ikke bare sånn at jeg kjører dem til og fra barnehagen osv, sier Bård.

Vegard og Bård Ylvisåker er begge to kjekke karer. Med det fører det til mye oppmerksomhet fra damene.

- Hvem av dere er mest populær blant det motsatte kjønn?
Brødrene blir stille et par sekunder, før Bård avbryter stillheten.
- Det må nok bli meg.
Vegard sier seg raskt enig.
- Ja, det må bli bror. Han er sjarmerende, lang og tynn, altså hele pakka.
Bård sitter bare og gliser av brorens beskrivelse.

- Hva syns dere om Nord-Norge?
- Vi elsker det. Det er veldig fin natur her. Vi hadde egentlig sett for oss at det skulle være dritkaldt, men vi ble ganske skuffa da vi gikk ut av bilen og så at det ikke var snø her engang, sier Vegard.
- Vegard har faktisk bodd ganske langt nord, forteller Bård.
- Hvor langt nord?
Vegard kaster et blikk bort på broren. Blikket avslører at han tydeligvis ikke er stolt av det.
- Lengre nord enn dere bor hvert fall, svarer Vegard sarkastisk, samtidig som han har et lurt smil om munnen.
Bård synes situasjonen er morsom og svarer for broren at han har bodd i Kirkenes.

- Har dere noen høydepunkter i løpet av turneen?
- Høydepunktet var nok da vi holdt show på Andøya. Det var som å spille i stua til vår onkel. Også Kvinesdal var et høydepunkt. Det var veldig god stemning, og det var overbooket i salen, forteller Bård.
- Men det var veldig bra her òg. God stemning og fantastisk publikum. Det er en herlig følelse å få en så god respons etter en vellykket forestilling. Det er den gode responsen som får oss til å fortsette, sier Vegard.
- Respons påvirker oss enormt mye, på den måten er vi ganske uprofesjonelle, tilføyer Bård.

“Ylvis møter veggen”

Ylvis har hatt stor suksess med tv-programmet ”Ylvis møter veggen” på Tv Norge. Programmet handler om at det er to lag som skal samle poeng ved å komme seg gjennom en isoporvegg. Hvis de ikke klarer forme kroppen etter det hullet som er i veggen, havner de ydmykende i det kalde vannet.

- Er de draktene dere bruker i programmet vanntette?
- Nei! De er ikke vanntette i dethele tatt, og vannet er iskaldt. Det er ikke sånn som våtdrakter at vannet kommer sivende inn, ALT kommer på en gang! Men etter episode 4 begynte vi å ha ull undertøy under draktene, så da var det ikke like ille å havne i vannet. Derfor ser det ut som vi har større utstyr enn gjestene, for suspen legger seg utenpå ull undertøyet å får det hele til å se større ut, forklarer Vegard.

Tiden med Vegard og Bård var omsider over for denne gang. Vi takker for at de har tatt seg tid til dette, og tar noen bilder av dem før vi går. Brødrene var høflige og fulgte oss ut og ønsket oss lykke til med oppgaven. Neste gang vi ser dem er de på TV i underholdningsprogrammet Ylvis møter veggen...

2 kommentarer:

Ine Desiré sa...

herlig intervju!
det må ha vært utrolig å få møte brødrene? personlig hadde jeg vært helt på styr etterpå, hehe.
dfsyugyaiushdfjdfrpjtgioh (!!)

følte jeg bare måtte kommentere dette :'3..

maris sa...

Wow, ej e imponert!
Ej også går MK-linja, men fe aldri kjangsen til å intervjue "større" folk enn dei lokale :C
Kordan du/dokke gjor intervjuet? Opptak av heile, eller notering og hukommelse? Fekk dokke god tid? Hehe, vart mange spm no, men hadde vert kjekt vist du svarte mej!